Tanáraink
"Az a feladatunk, hogy a gyermek környezetében olyan hatást fejtsünk ki,
hogy egészen a gondolatokba és érzületekbe menően a jót, az igazat, a szépet és a bölcset utánozó lénnyé lehessen."
Rudolf Steiner
BUKTA ERIKA
Osztálytanító - 1. osztály
1978-ban születtem Egerben. Általános iskolai éveim alatt már kiderült, hogy vonzódom az idegen nyelvekhez. Több mint húsz éve, fiatal felnőtt korom óta része az életemnek a tanítás. Mindig jelentőségteljes helyet kapott az életemben. Gimnáziumi tanulmányaim után az egri Eszterházy Károly Főiskolán végeztem angol nyelvtanári szakon. Emlékszem már főiskolás éveim alatt is magánórákat tartottam gyerekeknek.
Szeretek gyerekek között lenni. Rengeteget tanulok magamról, róluk és a világról is tőlük. Ez az út egy mély és csodálatos közös önismereti út is egyben. Hiszek abban, hogy amit a gyerekek örömmel, felszabadultan, belső motivációból tanulnak, élnek meg, az hozzásegíti őket ahhoz, hogy egészséges, kiegyensúlyozott, boldog felnőtt váljon belőlük.
Már kicsi gyermekkorom óta tudtam, hogy a világunk nem csupán annyi, amit a szemünkkel észlelünk. Mindig is érdekelt az önismeret. Szeretem pszichológia, spiritualitás témakörökben képezni magam, elmélyülni bennük. Szabadidőmben szívesen töltök minél több időt a természetben is.
Hálás vagyok a sorsnak, hogy találkozhattam a Waldorf – pedagógiával, hogy itt lehetek és a gyerekekkel együtt közösen fejlődhetünk, tanulhatunk magunkról és a világról.
KESZELI JUDIT
Osztálytanító - 2. osztály
Ha visszatekintek az életutamra, az látható, hogy minden, amit megéltem, amivel találkoztam eddig segített abban, hogy a legnagyobb életfeladatomra felkészüljek - az anyaság mellett- : osztálytanítóvá válni.
Már főiskolás koromban csatlakoztam egy önkéntes kis körhöz, akikkel a Waldorf-pedagógia egy pici szeletének varázsával ismerkedtünk, majd ott voltam az egri iskola alakuló ülésén is. Mégis, közel 20 év kellett ahhoz, hogy tagja lehessek egy Waldorf iskolának. Végzettségem szerint magyartanár, gyermekszabadidő szakos művelődésszervező, tánc- és drámapedagógus vagyok valamint képződő osztálytanító a svájci AfaP/Dornach magyarországi tagozatán: az Antropozófiai Pedagógiai Műhelyben.
2023 szeptemberében vettem át az egri iskolában az akkori 6-7. osztályt és ezzel ráléptem arra az útra, amelyre valahol mindig is készültem. Óriási kihívás, tanulás és tanítás számomra az itt megélt idő. A szellemtudományos látásmód, a hangulat, a módszerek és a gyermekekkel való munka egésze annyira természetes, könnyed és magától értetődő: a gyermekek fejlődését, önmagukra találását támogatja.
Gyermekkorom óta imádtam az iskolák környezetét, szerettem tanulni, közösségben lenni mindig vonzott valami az iskolákhoz, de éreztem, hogy nem az állami oktatás az utam. Miután rászántam magam, hogy kipróbáljam az állami oktatást, összesen 4 hónapot dolgoztam azon keretek között. Itt viszont az első pillanattól kezdve azt érzem, hogy a helyemen vagyok.
NÉMETHY ÉVA
Osztálytanító - 3. osztály
Életutam első állomása, egy pici borsodi falucska, Gömörszőlős. Gyermekéveim emlékei ide kötnek, azok minden szépségével és minden küzdelmével, meghatározva személyiségem alapjait.
Az általános és a középiskola elvégzése után Nyíregyházán, a BGYTKF-en folytattam tanulmányaimat, ahol 1998-ban magyar-történelem szakos tanárként végeztem.
Tanítottam: Karcagon, Kunmadarason, Tarnabodon.
A gyerekek szeretete, a tudás átadásának felelőssége, az élet tisztelete utat mutatott és irányt szabott hivatásom gyakorlásához. Ez az a folyamat, amikor:
”Az ember a világot megismerve önmagára talál, és magát megismerve föltárul számára a világ.”
Saját élettapasztalataimat igyekeztem bővíteni. A tanítás mellett tanulási képességeket fejlesztő trénerként, később igazgatóhelyettesként, majd egy ideig ingatlan-értékesítőként is dolgoztam, ahol számtalan tapasztalattal gazdagodtam.
Ezzel párhuzamosan három gyerkőc anyukája lettem, akik az addig megismert világot más-más perspektívából is folyamatosan megmutatták. Leginkább ők motiváltak, hogy megkeressem azt a legkedvezőbb lehetőséget, amit tanítóként/szülőként meg kell teremtenünk, hogy a gyermek saját sorsát, temperamentumát követve neveljünk. A Waldorf-iskola ennek biztosít teret.
A 2015/2016-os tanévben csatlakoztam az Egri Waldorf Iskolához mint elsős osztálytanító, majd gyermekeim révén szülőként is, miután Gábor és Réka bekapcsolódott az iskola életébe és jelenleg is itt tanulnak. Legnagyobb gyermekem, Bence a Neumann János Gimnázium tanulója.
2015-ben kezdtem a Solymáron induló Waldorf-osztálytanító képzést, amit 2018-ban sikeresen befejeztem. Ennek szellemében a tanári ars poeticám:
„Az a feladatunk, hogy a gyermek környezetében olyan hatást fejtsünk ki, hogy egészen a gondolatokba és érzületekbe menően a jót, az igazat, a szépet és a bölcset utánozó lénnyé lehessen." (Rudolf Steiner)
BODROGHALMI EMESE
Osztálytanító - 3. osztály
BAKOS MÓNIKA
Osztálytanítóv- 5. osztály, francianyelv-tanár
"A gyermekek a lélek őrei." ("Les enfants sont les gardiens de l'âme." -ZAZ)
20 éve találkoztam először Rudolf Steiner gondolataival és a Waldorf-pedagógiával tanulmányaim során. Első hallásra megérintett, tudtam, még lesz dolgunk egymással. Majd hosszú évekig más utakat választottam, és lehetőségem adódott kipróbálni magam oktatásszervezőként, logisztikusként, majd belekóstolhattam a fordítói és tolmács munkába is. Fiam óvodaválasztásakor, 2015-ben kerültünk újra kapcsolatba a Waldorffal.
2018-ban kezdtem el francia nyelvet tanítani az egri iskolában, és ugyanekkor csatlakoztam a solymári nyelvtanári specializációhoz is. Amikor beléptem az első órámra a harmadikosokhoz, tudtam, nem kell tovább keresgélnem a szakmámat, hazaérkeztem. Örömmel tölt el minden gyermekekkel töltött nyelvóra, folyamatosan tanulok tőlük/róluk/magamról. Hiszem, hogy egy új nyelv játékosan, élményt adó tevékenységként helyet kaphat és beépülhet gyermekeink szívébe.
"Az egész gyermek olyan, mint egyetlen érzékszerv; minden hatásra reagál, amit emberek váltanak ki belőle. Hogy egész élete egészséges lesz-e vagy sem, attól függ, hogyan viselkednek a közelében." (R. Steiner)
Örömet szerez minden gyermekekkel töltött nyelvóra.
KOMLÓSI CSABA
Osztálytanító - 6. osztály
Felnőtt életem folyamán szinte mindig oktatóként, pedagógusként tevékenykedtem. Eredetileg – egy magyar szakos kitérő után – történelem és művelődésszervező szakot végeztem, később filozófia, majd ógörög szakos bölcsész diplomát szereztem. Bár ezek alapján úgy tűnhet, hogy képzettségem elég egyoldalúan bölcsész irányultságú, hozzá kell tennem, hogy középiskolában elektronikai műszerész, később pedig CNC gépkezelői papírokat is szereztem és rövidebb ideig mindkét szakmában dolgoztam. Gondolom, műszaki indíttatásommal van összefüggésben, hogy szeretek szerelni, barkácsolni. Legszívesebben természetes anyagokkal dolgozom. A tavalyi tanévben napközis nevelőként az egri Waldorf-iskola alsó tagozatos gyermekeinek tartottam foglalkozásokat, ahol a szabad játékon túl napi programunk része a meseolvasás, a társasjáték és a kézműveskedés. Szabadidőmben, amikor csak módom nyílik rá, a természetet járom. A természet szépségein túl, amiknek a védelmét is kiemelkedően fontosnak tartom, érdekelnek a kulturális és épített örökségünk emlékei is.
"Szerintem az iskola elsődlegesen arra való, hogy teret adjon a gyermekben szunnyadó lehetőségeknek, hogy felfedezve saját magát és a körülöttünk lévő világot, azzá váljon, amivé képességei alapján válhat."
GYURKÓ-SOLTÉSZ ERIKA
Osztálytanító 7. osztály
ének-zene tanár, Extra Lesson fejlesztőpedagógus
Főiskolás éveim óta mondhatom magam egrinek, de a gyermekkorom igazán az Alföldhöz kapcsolódik, tiszafüredi származású vagyok.
Már kisiskolás napjaimat is áthatotta a zene iránti lelkesedésem, szeretetem, ekkor tanultam citerázni, zongorázni, orgonálni. Viszonylag korán megszületett bennem annak a gondolatnak a csírája, ami az ének-zene tanári pálya felé terelt, és ebben nagy segítségemre volt, hogy kiváló tanárok keze alatt tanulhattam. Közülük is kiemelném a számomra meghatározóbbat, a nagynénémet, aki szintén énektanár, és nagyon sokat köszönhetek Neki, példája, törődése és szakértelme mindig is inspirált.
Az egri EKTF-en végeztem 2005-ben, ének-zene - pedagógia (fejlesztőpedagógus) szakon, és ezt követően általános iskolákban tanítottam és fejlesztettem Bükkszéken, Sirokban, majd Noszvajon és Novajon. Majd egy középiskolai kollégiumban dolgoztam nevelőtanárként 9 évig.
Már a főiskolai éveim alatt is érdeklődtem a Waldorf-pedagógiai iránt, szakdolgozatom is ebben a témában született, és különleges élmény volt, hogy ennek keretében néhány napig az egyik Waldorf-iskolában betekintést nyerhettem, hogyan is zajlik ott az élet. Magával ragadott az élmény, és szívesen dolgoztam volna ilyen iskolában, de még nem volt Egerben.
Telt-múlt az idő, és úgy hozta az élet, hogy a mi iskolánk 3. tanévében csatlakozhattam az itteni munkához. Szaktanárként tevékenykedek, zenét tanítok, és fejlesztek is az Extra Lesson segítségével. 2019-ben végeztem az ELTE-BGYTK-n, extra lesson fejlesztő szakpedagógus szakon. Fontosnak tartom, hogy a gyerekeket segítsük abban, hogy teljes képet tudjanak kialakítani a világ dolgairól, és ehhez kitűnő fogódzó a sok mozgás, zene, kézimunka, festés, művészetek, a tantárgyak sokrétű megközelítése. Nem véletlenül vagyunk a fej, a szív és a kéz iskolája. Abban hiszek, hogy minden gyereknek szüksége van olyan kis időre, amikor csak az ő problémájával foglalkozunk, és már maga a kapcsolat, az odaszánt idő és őszinte érdeklődés is gyógyít.
A steineri gondolatok közül pedig egy számomra meghatározóval zárnám soraim:
„In dem Herzen webet Fühlen, in dem Haupte leuchtet Denken, in den Gliedern kraftet Wollen. Webendes Leuchten, kraftendes Weben, leuchtendes Kraften: Das ist - der Mensch.”
„ A szívben szövődik az érzés, a fejben fénylik a gondolkodás, a végtagokban erősödik az akarat. Szövődő fény, erősödő szövedék, fénylő erő - ez az Ember.”
(Rudolf Steiner)
FÁBIÁN KRISZTINA
Osztálytanító - 8. osztály
Mielőtt utam ide, az Egri Waldorf Általános Iskolába vezetett részben alapítványi, részben állami iskolában dolgoztam éveken át. Gyermekem születését követően igyekeztem a lehető legtöbb gyermekpszichológiával, neveléssel kapcsolatos cikket, könyvet áttanulmányozni. Így olvastam Vekerdy Tamás cikkeit, könyveit, melyben több helyen említette, bemutatta a Waldorf-iskolák törekvéseit. Az olvasottak alapján szerettem volna, ha gyermekem majd egy ilyen szellemiségű iskola tanulója lehet, és azt is szerettem volna, ha ilyen iskolában taníthatnék. Sorsunk azonban akkor úgy fordult, hogy egyikünk sem lett „waldorfos”. Éveket töltöttem az állami oktatásban többféle eszközzel harcolva, hogy legalább az óráimon ne a külső kényszer legyen a rendező elv a gyermekek számára. Az említett írások alapján szerveztem úgy tanóráimat, hogy a tanulók magyar, földrajz és természetismeret órákon is mozgásos tevékenységet végezhessenek, egy-egy irodalmi mű feldolgozása a szöveg ismeretén, értelmezésén túl kézzel végezhető dolgokat is jelentsen. (Az eredetmondák tanulásakor csörgő- és sámándobot készítettünk, Tündérszép Ilonát minden kis tanulóm saját marionette-figurába álmodhatta meg és kelthette életre. Természetismeret órákon sokszor nem a tanteremben, hanem a szabadban figyeltük meg.)
2018-ban valóra vált a már elengedett álom: elsős osztálytanítóként csatlakoztam a Tanári Kollégiumhoz, a legkisebbeket terelgetem a formarajz, betűtanulás, számtan, kézimunka, zene, képzőművészet, mozgás felfedezésre váró birodalmaiban. Valódi felfedezés ez számukra és számomra is. Újratanulom a pedagógiát, újratanulom az iskolát.
Az iskolán kívüli hétköznapjaimban és hétvégéimen szívesen kirándulok, gyalogosan és kerékpárral is, főként a Mátra és a Bükk útjait járjuk családommal. Profin el tudok tévedni, de eddig még mindig hazataláltam! Szeretek olvasni szép- és szakirodalmat egyaránt. Egyik legkedvesebb regényem Heinrich Böll: Biliárd fél tízkor című írása, a lírai művek közül pedig Arany János Epilógus című verse áll szívemhez közel. Fontos számomra a természet- és környezetvédelem, az élet nagyon sok területén olyan egyszerűen élünk, hogy ne terheljük feleslegesen a környezetünket. Amit még szívesen megtanulnék: a lehető „legtermészetközelibb” kertészkedés.
ZELENSZKI ANDREA
angolnyelv-tanár
Iskolaképviselő
Ha röviden kellene válaszolnom arra, miért is szerettem volna waldorf tanár lenni, akkor azt mondanám, hogy szerettem volna megismerni azt a módot, ahogy a fiam tanul. Ennél persze sokkal árnyaltabb a kép. Abban a szerencsés, de nem könnyű helyzetben voltam, hogy részese lehettem egy iskola születésének. Az Egri Waldorf Iskola a 2014-es tanévvel elindult, a fiam harmadik osztályos tanulóként kezdett itt. Az első perctől azt érzem, hogy hazaérkeztünk.
A fiam hazaért mint érdeklődő ember, akinek szabad kérdezni és szabad hibázni. Én hazaértem mint szülő, aki a gyerekéről hall a szülői esteken és a beszélgetések során. Később hazaértem mint tanár, mert azokkal az elvekkel és módszerekkel találkozom itt, amelynek hiánya miatt soha nem vágytam arra, hogy állami keretek között tanítsak és lettem nyelviskolai és magántanár.
2015 szeptemberétől kezdődő tanévben elvállaltam az iskolánkban az angol nyelv tanítását, majd a következő tanévben átvettem az osztályomat. A mai napig kalandként élem meg a tanítást és a tanulást. A munkám során minden nap kapom a kérdéseimre az újabb és újabb válaszokat, hogy miért is akartam én Waldorf-tanár lenni, és miért is érzem úgy, hogy mindig ez volt az, amit kerestem.
FARNADI ANDREA
Napközi, németnyelv-tanár
VERESS ILDIKÓ
Testnevelés
MUCSONYI ZSOLT
kosárfonó, kézművesség-tanár