Bemutatkozik az új elsős osztály tanítója

„Úgy kell megfelelnem, mintha az összes gyermek a saját gyermekem lenne”

A diákjaink és szülei számára már kedves ismerős a leendő elsősök osztálytanítója, hiszen ő most az iskola testnevelő tanára és napközis nevelője. Hospitálásokkal már meg is kezdte a felkészülést az osztálytanítói feladatokra, hamarosan pedig földrajz–testnevelés szakos mesterképzése mellett a Waldorf-képzést is elkezdi. Izgatottan várja a szeptembert immáron osztálytanítóként. Nagy Zoltánnal beszélgettünk.

Eddigi tapasztalataidról mondanál pár szót?
Jászárokszállásról származom, egy budapesti sportgimnáziumban érettségiztem, majd Egerben végeztem el a testnevelés tanári szakot. Ez az ötödik évem testnevelő tanárként. Egy évet tanítottam a viszneki általános iskolában, majd Pétervásárán sikerült elhelyezkednem, ott három évet tanítottam, először felsőéveseknek, majd később alsósoknak tartottam testnevelésórákat. Már korábban is jelentkeztem a waldorf iskolába, de akkor még nem volt meg a megfelelő végzettségem, így nem tudtam elhelyezkedni. A sors úgy hozta, hogy tavaly sikeresen pályáztam a pozícióra.

Most is tanulsz testnevelés-földrajz mesterképzésen.
Testnevelésből alapdiplomám van. Most szeretném a testnevelés mesteri és földrajz mesteri képzést elvégezni, jelenleg másodéves vagyok.

A waldorfról mikor hallottál először?
Először nem voltak bővebb információim. Úgy voltam vele, hogy szeretnék ide jönni és tapasztalatot gyűjteni.

A waldorf-osztálytanítói feladat nagyon összetett. Téged mi motivál?
Számomra ez nagyon nagy kihívás és izgatottan várom. Amikor a szülők egy osztálytanítóra bízzák legféltettebb kincsüket, a gyermeküket, akkor véleményem szerint ott úgy kell megfelelnem, mintha az összes gyermek a saját gyermekem lenne: egyfajta pótszülőként, amíg az iskolában van. Remélem, mindenben tudom segíteni őket, tudok utat mutatni, és ezt a nevelési feladatot megfelelően ellátni. A rám váró munka valóban nagyon összetett, úgy érzem és gondolom, meg tudom oldani, mert megvan hozzá a kellő hátterem - gondolva itt a családra és kollégákra -, hogy egymást segítve közösen tudjunk előrehaladni. Szeretném megismerni magamat is jobban, ebbe az irányba szeretnék továbbhaladni a későbbiek folyamán. Fontos, hogy milyen generációt, milyen gyerekeket tudunk nevelni, az iskola hírnevét milyen módon tudjuk öregbíteni.

Szeptembertől elkezded a waldorf-képzést?
Igen. Tavasztól lehet jelentkezni a képzésre.

A jövő tanévben osztálytanító és egyben testnevelő tanár is leszel?
Igen, a testnevelés órákat is vállaltam.

Már meg is kezdődött a felkészülésed az osztálytanítóságra.
A hospitálás egyenlőre intézményen belül történik. Kollégáim óráit látogatva látom, hallom és átérzem azt, hogy mit hogyan kell csinálni, mire kell odafigyelni, nagyobb hangsúlyt fektetni. Ez nagyon sokat segít a felkészülésben. A pedagógusoknak nyitottnak és rugalmasnak kell lenniük, hiszen a gyerekek időről időre változnak.

Az osztálytanító 8 éven keresztül majdnem minden közismereti tantárgyat tanít. Hogy állsz ehhez?
A kollégák nagyon sokat segítenek, és én is igyekszem folyamatosan képezni magam. Néhány tantárgyat nem én fogok tartani, például az éneket, az idegennyelveket, de bent leszek órákon én is az osztályommal, amennyire ezt a beosztott testnevelésórák lehetővé teszik. Örülök, hogy az itt töltött első évemben napközis nevelő is vagyok, mert sokkal másabb arcát látom a gyereknek a napköziben, mint az órán. A napköziben többen vannak - a négy alsó évfolyam együtt -, szabadabban vannak, más tevékenységeket végeznek, így a gyerekek személyiségéből nagyobb szeletet kapok. Például hogy hogyan viselkednek egymással, kisebbek a nagyobbakkal és fordítva. Azt látom, hogy befogadóak és segítőkészek, csak pozitívat tudok mondani a gyerekekről.

Már több, mint fél éve vagy itt. Most hogy látod? Különbözik a Waldorf-világ attól, mint ahol eddig tanítottál?
Más. Jóval másabb. A Waldorf-iskolában nincs versenyeztetés, nincsenek felmérések, amik alapján meghozzuk a döntést, hogy ki milyen teljesítményt nyújt. Ebből kifolyólag nagyon más itt a testnevelésóra is. Ha nem a sportot nézem, akkor a gyerekek, a kollégák, a szülők személyisége és egymáshoz való viszonyuk, a gyerek kapcsolata a pedagógussal és szülővel sokkal másabb képet mutat. Észre lehet venni, hogy mennyit foglalkoznak a gyerekkel. Most látom azt a normát, ami jó útmutató számomra és szerintem mindenki számára: úgy tudnak példát mutatni a szülők, hogy például részt veszek az iskola életében. Példamutatás és nevelés, és nem azért, mert ezt elvárja tőlük valaki, hanem szívből jövő. Ez a szellemiség, kisugárzás tükröződik a gyermeken is. Ha nehezebb napom van és látom, hogy valaki magabiztosan, jó kedvvel, mosolyogva érkezik – bár mindenkinek megvan a saját gondja, problémája, de valahogy félre tudja tenni–, ez nekem is kellemesebbé teszi a napom. Nem a problémákon gondolkodom, hanem élvezem a pillanatot, és azt, ami körülöttem van. Én mindennap mosolyogva érkezem és szerencsére úgy is távozom. Jó érzéssel töltöm itt a munkámat, a mindennapjaimat.

Idén 31 éves leszel. Ez az év több szempontból is nagy változást hoz az életedbe.
Igen, az osztálytanítóság mellett egy új szerepre is készülők, idén lesz az esküvőm. Szóval hamarosan helyt kell állnom férjként és remélem, hogy nemsokára apaként is :).

 

© 2019 www.egriwaldorf.hu
**GA**